De Vlaamse Regering besliste begin dit jaar om 21 nieuwe trajectcontroles uit te rollen langs gewestwegen in Vlaanderen. De verschillende locaties werden bepaald op basis van de meest recente ongevallendata en gereden snelheid. “Eén van de geselecteerde zones voor trajectcontrole situeert zich op de N9 langs de Brugse Baan in De Haan en de Oostendse Steenweg in Zuienkerke. Op dit traject gebeurden er tussen 2014 en 2018 13 ongevallen waarbij er 12 lichtgewonden, drie zwaargewonden en twee doden vielen”, weet Bert Maertens.
Trajectcontrole meet 2,7 kilometer
Intussen werd er een formeel akkoord bereikt tussen de Vlaamse Overheid en de betrokken gemeenten. “De trajectcontrole omvat 2,7 kilometer en situeert zich tussen kilometerpunten 104.2 en 106.9. De doorlooptijd voor een dergelijk project is normaal gezien zes maanden. Dat betekent dat de trajectcontrole in het laatste kwartaal van 2020 in werking zal treden”, weet Bert Maertens.
Aantal ongevallen moet dalen
Overdreven snelheid speelt een grote rol bij dodelijke ongevallen in West-Vlaanderen “Cijfers van de provincie tonen aan dat er bij 34 procent van de ongevallen sprake is van onaangepaste snelheid, 72 procent gebeurde bovendien op een recht stuk. De trajectcontrole moet er voor zorgen dat chauffeurs hun snelheid aanpassen en het aantal ongevallen daalt op de N9 tussen De Haan en Zuienkerke”, besluit Maertens.