202 gevallen van fysieke agressie
In 1.072 van de incidenten ging het om verbale agressie, de overige 202 waren gevallen van fysieke agressie. Dat is beter dan in 2018, toen er in totaal 1.860 gevallen van agressie waren. Toch ziet Bert Maertens onvoldoende vooruitgang. “En dat ondanks de inspanningen van De Lijn inzake de beveiliging van de bussen en trams en het in dienst nemen van extra controleurs. Dat stemt tot nadenken.”
Respect voor de bestuurder
De agressie leidt niet alleen tot een gevoel van onveiligheid op bus en tram. Ze is ook de reden voor meer dan 20.000 uren werkonbekwaamheid bij het getroffen personeel. Dat is wel slechter dan 2018. “Ik pleit daarom – nogmaals – voor een hoffelijkheidscampagne die de reizigers sensibiliseert en meer respect voor de bestuurder voorop stelt. Het is ook aangewezen dat alle bussen en trams uitgerust worden met veiligheidscamera’s. Vandaag is dat nog niet zo voor alle bussen.”
Camera’s in elke bus
Vlaams Parlementslid Maertens roept De Lijn op om nog meer te investeren in veiligheid. Nu al zet De Lijn sterk in op de uitrusting van voertuigen voor het garanderen van de veiligheid, met onder meer een alarmsysteem en een flexibel afsluitbare stuurpost. “Iedere tram beschikt intussen ook over camerabewaking. Dat is ook in 70 procent van de bussen van De Lijn het geval. Bij de voertuigen van de onderaannemers gaat het om 64 procent. Ik roep De Lijn op het nodige budget vrij te maken om camerabewaking in elke bus te realiseren. Bij de aankoop van nieuwe bussen moet dit zeker inbegrepen zijn in het bestek.”