De nieuwe Budabrug in Kortrijk werd in gebruik genomen op 30 januari 2015. De eerste weken waren nog een aantal noodzakelijke werken nodig, bijvoorbeeld schilderwerken, en doken er kinderziektes op. “In 2015 was de brug 15 maal buiten dienst. Op zich is dit niet vreemd. We hebben immers te maken met een beweegbare brug, een unieke technische installatie die niet eerst uitgebreid in een fabriek kon worden getest”, zo weet Bert Maertens.
Het gros van de problemen deed zich echter voor in 2016. “Toen was de brug maar liefst 36 keer buiten dienst.” Sindsdien gaat het gestaag de goede kant op: “In 2017 waren er nog 27 onderbrekingen; in 2018 20. In de eerste helft van 2019 nog maar drie meer.”
Tot 85 uur hinder
Meestal zijn de onderbrekingen voor het weg- en/of scheepvaartverkeer van korte duur. Maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld tussen 18 en 20 maart 2017. “Eén van de slagbomen was toen defect. Na resetten kreeg men de slagboom terug aan de praat. De aannemer heeft intussen een aanpassing in het programma doorgevoerd om dit probleem op te lossen”, legt Bert Maertens uit. Of tussen 30 mei en 3 juni 2016: “Defecte tandwielen zorgden ervoor dat de brug niet bediend kon worden. Gedurende 85 uur was er hinder voor het scheepvaartverkeer. Pas op vrijdag 3 juni konden de nodige herstellingswerken plaatsvinden.”