“Gelukkig reden alle bussen van de onderaannemers op de stakingsdag wel. Ook de versterkingsritten die worden ingezet in het kader van het leerlingenvervoer bleven actief. Op die manier werden de drukst bezette lijnen toch zo goed als mogelijk bediend. Een dikke pluim voor alle onderaannemers en hun medewerkers”, zegt Bert Maertens.
Toch was de impact van de staking groot. Uit de cijfers die de N-VA-volksvertegenwoordiger opvroeg blijkt dat er 2.340 werknemers, waarvan 1.818 chauffeurs, deelnamen aan de staking. Hierdoor werden 12.089 van de 22.433 initieel geplande ritten niet gereden (54%). De staking was verspreid over heel Vlaanderen, maar was het meest voelbaar in de rand rond Brussel en in de regio rond Leuven en Mechelen. Daar moesten meer dan 70% van de aanvankelijk geplande ritten worden geschrapt. Ook in Antwerpen reden meer dan de helft van de trams en de bussen niet uit. Het minst getroffen waren de stad Gent (30% geschrapte ritten) en de provincie Limburg (24,5%).
Gegarandeerde dienstverlening: nu!
Het Vlaams regeerakkoord stelt de invoering van gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn voorop. Minister Peeters vroeg en kreeg daarvoor een tijd geleden uitstel van de regering en het parlement, tot na de sociale verkiezingen bij De Lijn. Die verkiezingen zijn intussen achter de rug. Maertens drong daarom in het Vlaams Parlement aan op snelle vooruitgang in dit dossier. De minister gaf aan dat zij niet langer zou wachten op een voorstel van de sociale partners – ze vernam nog niets sinds de sociale verkiezingen – en spoedig zelf in de regering een voorstel ter goedkeuring voorlegt.
“Het is een strijdpunt waarvoor ik al jaren ijver. Met een goed systeem van gegarandeerde dienstverlening verhogen we de stiptheid en de betrouwbaarheid van De Lijn en zorgen we voor meer vertrouwen in het Vlaams openbaar vervoer. Ik ben blij dat dit er nu eindelijk effectief komt. In de politiek kan het af en toe lonen om steeds op dezelfde nagel te blijven kloppen”, besluit Maertens.