U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
“De cijfers zijn verontrustend. Het aantal incidenten steeg sinds 2019 met 17 procent, fysieke agressie zelfs met 25 procent. Geweld tegen mensen met gezagsfuncties, bijvoorbeeld ook NMBS-personeel, politie- of hulpdiensten, is een echte pest geworden. Dat moet dringend stoppen. Nultolerantie en strenge straffen zijn absoluut noodzakelijk”, stelt Maertens, die de problematiek al jaren aankaart in het Vlaams Parlement. “
Alsmaar meer fysiek geweld
Zeker de stijging van fysieke agressie valt op, met één vierde meer gevallen op vijf jaar tijd. Vooral controleurs lopen op dat vlak een groot risico. Meer dan de helft van de agressie tegen controleurs is fysiek geweld. “Dat is bij chauffeurs ‘slechts’ 13 procent, wat uiteraard nog altijd 13 procent te veel is. De afsluitbare stuurposten voor chauffeurs bewijzen hun nut”, zegt Bert Maertens.
Meer politietoezicht en bodycams
“Maar controleurs lopen duidelijk veel meer gevaar”, gaat Maertens verder. “Ik pleit al langer voor camerabewaking op alle bussen en trams. Intussen zijn er veiligheidscamera’s op meer dan 80 procent van de bussen en op alle trams. Door data-analyse kan De Lijn perfect weten welke buslijnen het meest risicovol zijn voor agressie. In die zones moeten er goede samenwerkingsakkoorden komen met de politie, die vaker moet meerijden en optreden. Daders moeten in afwachting van hun gerechtelijke straf vaker een busverbod krijgen. En laat alstublieft eindelijk bodycams toe voor controleurs op het openbaar vervoer. Dat blijft op federaal niveau maar aanslepen. Maar het filmen van agressievelingen kan hen sneller doen kalmeren en de beelden zijn van goudwaarde om relschoppers effectief veroordeeld te krijgen”, besluit Bert Maertens.