Tussen 2015 en 2017 vonden op die locatie vijf ongevallen plaats waarbij er in totaal zes lichtgewonden, twee zwaargewonden en één dode vielen. “Bij twee ongevallen was er een aanrijding tussen twee personenwagens. Twee keer kwamen een lichte vracht en een personenwagen in botsing met elkaar. Eén ongeval gebeurde tussen vrachtwagen met oplegger en een personenwagen”, aldus Bert Maertens.
209 onteigeningen in Oostrozebeke en Meulebeke
De aanleg van een rotonde maakt onderdeel van een groter project waarbij vrij liggende fietspaden worden aangelegd langs de N305 tussen Oostrozebeke en Meulebeke. “Voor dit project bleken er in Meulebeke 73 onteigeningen nodig, in Oostrozebeke 136. Voor de onteigeningen in Oostrozebeke zijn er al 118 overeenkomsten getekend. Voor vijf percelen is een akkoord bereikt. Voor 13 innemingen moet nog een overeenkomst worden gesloten.”
Vlaamse overheid investeert ruim 880.000 euro
De omgevingsvergunning voor dit project werd op 22 oktober 2019 verleend. Aquafin stelde intussen een aannemer aan, die kan starten eens de betrokken gemeentebesturen de nodige middelen voor hun aandeel hebben vastgelegd. “De fasering van de werken zal complex zijn”, stelt Maertens. “Er zal op hetzelfde moment worden gewerkt in Meulebeke en in Oostrozebeke. Alle voorbereidende werken voor de aanleg van de rotonde starten meteen bij het begin van de werken en duren 45 dagen. De effectieve aanleg van de rotonde start 115 dagen of negen maanden na de eerste werkdag en zal drie maanden duren. Voor de ombouw van het zwarte kruispunt investeert de Vlaamse Overheid 883.429,59 euro”.