
Op negen van de 29 gevaarlijke punten in West-Vlaanderen zijn de nodige aanpassingen inmiddels uitgevoerd of zijn die werken momenteel aan de gang. In 2025 zullen nog eens 12 gevaarlijke punten worden aangepakt, verspreid over de ganse provincie. Het gaat bijvoorbeeld over de kruising van de R36 met de Overleiestraat in Kortrijk, de aansluiting van de Brugseweg op de Noorderring in Ieper, het kruispunt van de Elisabethlaan (R31) met de Gistelsesteenweg in Oostende, het kruispunt van de Siemenslaan met de Kortrijksestraat in Oostkamp, het rondpunt aan de Brugsesteenweg, Oude Diksmuidsestraat, Robaardstraat en Wijnendalestraat in Roeselare of de kruising van de R30 met de Gentpoortstraat en Generaal Lemanlaan in Brugge.
Voor acht gevaarlijke punten uit de dynamische lijst is er nog aanvullend onderzoek nodig vooraleer een concrete timing voor aanpassingswerken kan worden vastgelegd. Het gaat hier onder meer over de aansluiting van de Molendamstraat op de Brugsestraat in Zedelgem, het Canadaplein in Brugge, het kruispunt van de Kreekstraat, Ringlaan en Zandvoordestraat in Oostende en de kruising van de Slingerstraat en de Sneppestraat met de N32 in Torhout.
Dynamische lijst vereist continue opvolging
De lijst van gevaarlijke punten wordt door AWV voortdurend geactualiseerd op basis van de ongevallencijfers. “Deze lijst is dynamisch en blijft dus evolueren. Het is prima wanneer een gevaarlijk punt uit de lijst wordt afgevinkt, maar door nieuwe ongevallen kunnen er op dezelfde dag opnieuw gevaarlijke punten worden toegevoegd aan de lijst. Het werk is dus nooit af. Maar het is erg verstandig om aanpassingswerken uit te voeren op basis van cijfers en niet op buikgevoel”, verduidelijkt Maertens.
Bert Maertens benadrukt het belang van deze ingrepen. “Met gerichte investeringen in de herinrichting van gevaarlijke punten wil de Vlaamse regering de verkeersveiligheid verhogen. Daarnaast trekt de Vlaamse regering de komende jaren ook extra budget uit voor het structureel onderhoud van onze wegen en fietspaden. Samen met sensibiliseringscampagnes en handhaving zijn deze investeringen in veiligere wegen de broodnodige mix voor een veiliger verkeer in Vlaanderen. Het streven naar nul verkeersdoden moet hoog op onze politieke agenda blijven staan,” concludeert Bert Maertens.
Als bijlage vindt u de West-Vlaamse gevaarlijke punten op de dynamische lijst.