Op de N58 in Wervik gebeurden er de voorbije jaar verschillende ongevallen. Dat blijkt uit cijfer die Maertens opvroeg bij de minister. “Tussen de rotonde met de Ringlaan en de rotonde met de Geluwesteenweg gebeurden er tussen 2014 en 2018 vijf ongevallen met in totaal 11 lichtgewonden. Op het gedeelte tussen de rotonde met de Kruisekestraat en de rotonde met de Nijverheidsstraat waren er in diezelfde periode vier ongevallen met in totaal zes licht- en één zwaargewonde”, verduidelijkt Bert Maertens.
Trajectcontrole op twee wegvakken
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) besliste daarom om een trajectcontrole in te richten op twee verschillende wegvakken van de N58. “Het eerste gedeelte betreft de rotonde met de Ringlaan tot en met de N311 en is uitgestrekt tussen kilometerpunt 22,1 en 23,6. Het tweede deel strekt zich uit van de rotonde met de N303 en het kruispunt met de N531 en gaat dus van kilometerpunt 26,3 tot 27,3”, weet Maertens.
Doorlooptijd van zes maanden
Voorlopig vond er nog geen overleg plaats tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Wervik en de lokale politiezone Arro Ieper. Dit zal gebeuren na de versoepeling van de COVID-19 maatregelen. Wel maakte AWV ondertussen het situatieplan op voor de beide trajectcontroles. De doorlooptijd voor een dergelijk project is normaal gezien zes maanden. Dat betekent dat de trajectcontroles in het laatste kwartaal van 2020 in dienst moeten kunnen zijn.
N-VA Wervik reageert tevreden
Gemeenteraadslid Belinda Beauprez van N-VA Wervik reageert alvast tevreden: “Uit een recente studie van de provincie blijkt dat in West-Vlaanderen overdreven snelheid vaak een grote rol speelt bij dodelijke ongevallen. Bij 34 procent is er sprake van onaangepaste snelheid, 72 procent van de ongevallen gebeurde bovendien op een recht stuk. De twee trajectcontroles moeten er voor zorgen dat chauffeurs hun snelheid aanpassen en dat het aantal ongevallen op de N58 daalt.”