“Van de 1,8 miljoen reizigers die in 2019 werden gecontroleerd, kregen er 33 583 reizigers een boete voor zwartrijden. Daarnaast werden er 899 boetes uitgedeeld wegens het veroorzaken van overlast en 3426 boetes voor het belemmeren van de dienst van De Lijn in voertuigen, aan haltes of in openbare ruimtes”, weet Bert Maertens.
Dwangschrift wanneer boete niet betaald wordt
Aan de zwartrijders werd in totaal een boetesom van 4 938 368 euro opgelegd. Van dit bedrag werd ondertussen 2 362 235 euro geïnd.. “Wanneer boetes niet worden betaald, is De Lijn gemachtigd om een dwangschrift uit te vaardigden. Dat wordt dan bezorgd aan een gerechtsdeurwaarder die het bedrag al dan niet gedwongen invordert”, legt Maertens uit.
40 % minder controles dan in 2018
Opvallend is dat er in 2019 1,8 miljoen reizigers werden gecontroleerd, terwijl dat aantal in 2018 nog 2,68 miljoen was. “Volgens De Lijn ging het om een tijdelijke daling aangezien de werking van lijncontrole werd gereorganiseerd en gecentraliseerd. Deze reorganisatie moet leiden tot een meer correcte en gerichte inzet van de lijncontroleurs. Hierdoor moeten de uitgevoerde controles in de loop van 2020 weer toenemen. En dat is goed, want zwartrijders zorgen voor ongenoegen bij reizigers die wel correct betalen voor hun verplaatsing”, besluit Bert Maertens.