“Seine-Schelde moet het transport over het water een enorme boost geven, wat zal leiden tot minder files, minder ongevallen en minder CO²-uitstoot van vrachtwagens”, stelt Bert Maertens. Vlaanderen tekende in op de Europese oproep Connecting Europe Facility (CEF). Dit is een belangrijk financieringsinstrument van Europa om economische groei, jobs en concurrentievermogen te bevorderen door investeringen in infrastructuur. Bert Maertens: “Het is cruciaal om voor een project van deze omvang maximaal gebruik te maken van Europese centen. Elke euro die we elders vinden moet niet uit de Vlaamse begroting komen. De beoordeling van het projectvoorstel wordt verwacht tegen juli 2024. Indien goedgekeurd, kunnen we rekenen op 50 procent subsidies van Europa.”
Vertraging
Dit projectvoorstel in het kader van CEF voor Seine-Schelde is het derde in de rij. De eerste subsidieovereenkomst die Vlaanderen al eerder met Europa kon sluiten is goed voor 360 miljoen euro investeringen. De uitvoering daarvan zit op schema en zal tegen juni 2024 voor 96,5 procent uitgevoerd zijn. De uitvoering van de tweede subsidieovereenkomst loopt echter op sommige deelprojecten vertraging op, zoals de verhoging van de spoorbrug De Drie Duikers in Kortrijk of de aanleg van de nieuwe oevers tussen Harelbeke en Menen.
“Deze Europese subsidies zijn een vliegwiel voor het Seine-Scheldeproject. Het project is al jaren aan de gang en ik volg het ook al ongeveer even lang op. Ondanks de nieuwe ingediende subsidieaanvraag, merk ik toch een zekere vertraging bij bestaande deelprojecten van Seine-Schelde. Daarvoor ligt de einddatum op 2030. Ook voor de volgende Vlaamse regering zal het Seine-Scheldeproject een prioriteit moeten zijn. We moeten immers vaart maken”, besluit Bert Maertens.
Een greep uit de projectaanvraag:
Leie-as:
- De doortocht van Menen (fase 2) - 20,65 miljoen euro
- De herbouw van de brug Wevelgem-Lauwe - 24,9 miljoen
- Rivierherstel Leie - 15,2 miljoen
- Pompinstallaties of turbines op de sluizen in Menen en Sint-Baafs-Vijve - 8,19 miljoen
- Herinrichting van de stuwarm in Sint-Baafs-Vijve, inclusief het wegwerken van de ‘missing links’ voor het fietsverkeer - 2,19 miljoen
- Modernisering van de stedelijke kaaimuren langs de oude Leie-arm in Kortrijk (Handelskaai) – 4,84 miljoen
Boven-Schelde
- Modernisering van de bestaande sluizen in Asper, Oudenaarde en Kerkhove - 11,5 miljoen euro
Kanaal Gent-Oostende (fase 2)
- Herbouw van de Steenbruggebrug in Brugge en de aanpassing van de kanaalbocht - 39 miljoen euro
Kanaal Roeselare-Leie
- Modernisering van de kaaimuur ter hoogte van de firma Zandhandel Roeselare - 9,43 miljoen euro
Kanaal Brussel-Charleroi
- Modernisering van de oevers ter hoogte van de site Molens van Ruisbroek in Sint-Pieters-Leeuw - 9,11 miljoen euro.