U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Onderwerpen
Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Izegem
Al 50 jaar kennen bewoners en eigenaars langs het Schipdonkkanaal onzekerheid over het lot van hun gronden of gebouwen. Al 50 jaar had de overheid plannen om het kanaal te verbreden om zo met grotere binnenvaartschepen de Haven van Zeebrugge beter te ontsluiten. Maar iedereen weet intussen wel al langer dat de verbreding van het Schipdonkkanaal er nooit komt. De nadelen zijn te groot: ecologische problemen door verzilting van de gronden, visuele verstoring van het prachtige landschap en de onzekerheid voor bewoners en eigenaars over de toekomst en waarde van hun eigendom. En er zijn alternatieven voor de ontsluiting van de haven, zoals het spoor of in de toekomst misschien wel pijpleidingen. We moeten echter voluit mikken op estuaire vaart: versterkte binnenschepen die op de Noordzee langs de kustlijn naar de Westerschelde varen en zo het binnenland (Gent en Antwerpen) kunnen bereiken.
De voorwaarden daartoe moeten nog soepeler, daarvoor moet de Vlaamse regering aan tafel met de Nederlandse overheid. Eens die klip genomen, moet de regering zo snel mogelijk overgaan tot de volledige schrapping van de reservatiestroken. Zo krijgen de honderden eigenaars en bewoners na 50 jaar eindelijk de zekerheid die ze verdienen en is er ook een toekomstperspectief voor de landbouwsector en extra natuur langs het kanaal. Ik ben bijzonder tevreden dat ik hiertoe een voorstel van resolutie kon schrijven, mee gesteund door CD&V, Open Vld én Vooruit. Wordt snel vervolgd in het Vlaams Parlement, waar het voorstel morgen al wordt besproken. Blij dat we dit dossier na 50 jaar eindelijk kunnen deblokkeren!
Bekijk hier de reportage op FOCUS-WTV