De Vlaamse Regering besliste begin dit jaar om 21 nieuwe trajectcontroles uit te rollen langs gewestwegen in Vlaanderen. De verschillende locaties werden bepaald op basis van de meest recente ongevallendata en gereden snelheid. “Eén van de geselecteerde zones voor trajectcontrole situeert zich op de Oostendse Steenweg in Zuienkerke. Op dit traject gebeurden er tussen 2014 en 2018 tien ongevallen met in totaal tien lichtgewonden en zeven zwaargewonden. Opvallend is dat onder de 17 gewonden er negen fietsers waren”, weet Bert Maertens.
Ruim 3 kilometer
Intussen werd er een formeel akkoord bereikt tussen de Vlaamse overheid en de gemeente Zuienkerke. Bert Maertens: “De trajectcontrole omvat 3,1 kilometer, situeert zich tussen kilometerpunten 0,2 en 3,3 en zal werken in beide rijrichtingen. De doorlooptijd voor een dergelijk project is normaal gezien zes maanden. Dat betekent dat de trajectcontrole in het laatste kwartaal van 2020 in werking zal treden.”
Tweede trajectcontrole in Zuienkerke
Eerder raakte al bekend dat er eind dit jaar ook een trajectcontrole komt langs de Brugse Baan in De Haan en de Oostendse Steenweg in Zuienkerke. Ook op dit gedeelte van de N9 gebeurden de vorige jaren een pak ongevallen. “Deze trajectcontrole zal zich situeren tussen kilometerpunten 104.2 en 106.9. Voor de twee trajectcontroles op N9 is telkens een budget voorzien van 150 000 euro”, besluit Maertens.