Op de N33, tussen de Moerdijkvaart en de Stationsvaart, gebeurden er tussen 2014 en 2018 tien ongevallen. Daarbij vielen er 14 lichtgewonden, 4 zwaargewonden en 3 dodelijk slachtoffers.
Wachten op federale politie
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) had daarom al een tijdje het voornemen om er een trajectcontrole te installeren. “Intussen werd de apparatuur geplaatst, gemonteerd en geconfigureerd. Ook het conformiteitskeuring en de ijking van de installatie is al in orde gebracht. De voorlopige oplevering van de installatie en het ondertekenen van het protocolakkoord zou in principe eind april afgerond zijn. Nu is het afwachten wanneer het zogeheten AMS, de federale backoffice in beheer bij de federale politie, operationeel wordt. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat er vanuit dat de trajectcontrole midden 2020 van start gaat”, vertelt Maertens.
Aantal ongevallen moet dalen
Overdreven snelheid speelt een grote rol bij dodelijke ongevallen in West-Vlaanderen “Cijfers van de provincie tonen aan dat er bij 34 procent van de ongevallen sprake is van onaangepaste snelheid, 72 procent gebeurde bovendien op een recht stuk. De trajectcontrole moet er voor zorgen dat chauffeurs hun snelheid aanpassen en het aantal ongevallen op dit gedeelte van de N33 daalt”, besluit Maertens.