In West-Vlaanderen komen er 23 nieuwe stroken met samen een totale lengte van 4,367 km. De lengte van de busstroken varieert van 64 meter tot 520 meter. Bert Maertens: “Er komt een aangepaste strook in de Kortrijkstraat in Menen en één in de Menenstraat in Wevelgem. In Harelbeke worden op de N043 vier busbanen opengesteld. Kortrijk krijgt dan weer 11 aangepaste busbanen, waarvan drie op de Doorniksesteenweg, twee in de Condédreef en zes op de R036. In Ardooie komen er drie busstroken in de Oostlaan vrij voor privébussen en taxi’s. In Roeselare gaat het om drie stroken op de Brugsesteenweg. Alle stroken krijgen normaliter nog voor de zomer aangepaste signalisatie. Al kunnen de COVID-19 maatregelen mogelijk nog voor wat vertraging zorgen.”
17 kilometer aangepaste busstroken
Met 23 nieuw opengestelde stroken komt het totaal in West-Vlaanderen op 54. Samen gaat het om een afstand van 17,3 kilometer. “Van de 31 stroken die al zijn aangepast, liggen er 16 in Brugge. Vier stroken vinden we op de Blankenbergse Steenweg tussen Blankenberge en Zuienkerke. Ook Oostkamp telt er één, in de Kortrijksestraat. Op de N33 die loopt langs Oostende, Gistel en Middelkerke zijn er drie aangepaste stroken. In Oostende is er een speciale busstrook op de Elisabethlaan en één in de Troonstraat. Op de N8 tussen Oostduinkerke en Veurne vinden we vier aangepaste busstroken. Tenslotte is er ook in de Diksmuidseweg in Ieper een strook die openstaat voor bussen van privéondernemingen”, besluit Bert Maertens.