Op de autosnelweg tussen Brussel en Oostende gebeurden er de voorbije jaren heel wat ongevallen ter hoogte van Oostkamp. Dat blijkt uit cijfers die Bert Maertens opvroeg bij de minister. “Tussen 2014 en 2018 vonden er richting Oostende 18 ongevallen plaats. Daarbij vielen er 33 lichtgewonden, 5 zwaargewonden en 1 dodelijk slachtoffer. In de richting van Brussel gebeurden er 23 ongevallen waarbij er 32 lichtgewonden en 1 dodelijk slachtoffer te betreuren waren”, verduidelijkt Maertens.
AWV en Federale politie werken samen
Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt samen met de federale politie om met een minimum aan investeringen een win-winsituatie te creëren. Bert Maertens: “AWV kan het trajectcontrolenetwerk op de snelwegen in Vlaanderen verder uitbouwen. De federale politie kan op haar beurt de snelwegen verder afdekken met ANPR-camera’s.” Intussen is het situatieplan voor de trajectcontrole klaar. De doorlooptijd voor een dergelijk project is normaal gezien zes maanden. Dat betekent dat de trajectcontroles in het laatste kwartaal van 2020 in dienst moeten kunnen zijn. Het is wel nog afwachten of de coronamaatregelen voor vertraging zorgen of niet.
N-VA Oostkamp reageert tevreden
Oostkamps gemeenteraadslid en N-VA-fractieleider Stefaan Bollaert reageert alvast tevreden: “Uit een recente studie van de provincie blijkt dat in West-Vlaanderen overdreven snelheid vaak een grote rol speelt bij dodelijke ongevallen. Bij 34 procent is er sprake van onaangepaste snelheid, 72 procent van de ongevallen gebeurde bovendien op een recht stuk. Deze trajectcontrole moet er voor zorgen dat chauffeurs hun snelheid aanpassen op dit traject op de E40.”