Uit een nieuwe berekening eind 2019 bleek dat Vlaanderen 314 zwarte verkeerspunten telt. “Twee punten daarvan liggen langs de N43 vlakbij het station van Kortrijk. Op het eerste zwarte punt ter hoogte van de Monseigneur de Haernelaan gebeurden er tussen 2015 en 2017 negen ongevallen”, zo weet Bert Maertens. Zes keer was er een aanrijding tussen een tweewieler en een personenwagen. Eén keer werd een voetganger aangereden door een auto en er bleek één eenzijdig fietsongeval. “Het tweede zwarte punt is de kruising van de Minister Vanden Peereboomlaan met de Aalbeeksesteenweg en de Minister Tacklaan. Hier gebeurden tussen 2015 en 2017 zes ongevallen. Viermaal werd er een fiets of bromfiets aangereden door een personenwagen. Bij één ongeval was er een aanrijding tussen twee fietsers en één incident bleek een eenzijdig fietsongeval”.
De Vlaamse overheid onderneemt nu actie en stelde een studiebureau aan voor het kruispunt van de Monseigneur de Haernelaan met de Aalbeeksesteenweg. “Dit bureau bekijkt de verschillende mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verhogen. Zodra het rapport klaar is, volgt een onderhoud met het stadsbestuur van Kortrijk”, aldus Bert Maertens.
Herinrichting stationsomgeving
De herinrichting van het rondpunt van de Minister Vanden Peereboomlaan met de Aalbeeksesteenweg en de Minister Tacklaan maakt dan weer deel uit van het stationsproject. “De aanpak van het zwarte punt is onderdeel van de aanleg van een autotunnel en de vernieuwing van de Panoramarotonde. De werken hiervoor zijn volop bezig en duren nog tot eind 2022. Het prijskaartje bedraagt 17,8 miljoen euro waarbij het Agentschap Wegen en Verkeer 14,5 miljoen euro voor zijn rekening neemt. Hoeveel de aanpak van het zwarte kruispunt zelf zal kosten, is voorlopig nog niet te bepalen”, besluit Bert Maertens.